ورمیکولیت

ورمیکولیت منبسط شده (طرح توجیهی)

ورمیکولیت (به انگلیسی: Vermiculite) از کلمه لاتینی Vermiculus به معنای کرم کوچک گرفته شده‌است. زیرا در اثر ضربه گرمایی (دمای بیش از ۸۷۰ سانتیگراد)، حجم آن ۲۰ تا ۳۰ برابر حجم اولیه افزایش یافته (منبسط شده) و رشته‌های کرم مانندی به وجود می آورد که مهمترین ویژگی این ماده است.

در گذشته نامهای جفریسیت(Jefferisite)، کریت  (Kerrite)، پروتوورمیکولیت (Protovermiculite) و وآلیت (Voalite)  بکار می‌رفت ولی امروزه از واژه عمومی ورمیکولیت استفاده می‌شود.

ورمیکولیت مجموعه‌ای از کانی هاست که با آب تمیز شده و بوسیله شعله می‌توان آنها را از هم تفکیک نمود. دراثرشعله با ایجاد یک اشعه زرد طلایی رنگ مثل شیشه می‌ترکد. ترکیب شیمیایی ناپایدار برای اولین بار در اتریش(کوه‌های آلپ) کشف شد.

ورمیکولیتها گروهی از کانی های دارای خصوصیات مشابه و شباهت ظاهری به میکا می‌باشد. این کانی ها از نظر کلیواژ مانند میکا بوده ولی ورقه های نازک آنها حالت الاستیسیته میکا را ندارند. سختی آن از ۵/۱تا ۳ متغیر و وزن مخصوص آن در حین استخراج حدود ۵/۲ می‌باشد.

ورمیکولیت یک سیلیکات منیزیم آبدار با مقادیر متفاوتی از آهن و آلومینیوم می‌باشد. تفاوت اساسی آن از بیوتیت و فلوگوپیت در نداشتن پتاسیم می‌باشد. ورمیکولیت غیر از شباهت و ارتباط به میکاها به کلریت و همچنین در صورتی که خیلی ریز گردد در بعضی از خصوصیات نظیر مونت موریامونیت از گروه کانی های رسی می‌گردد.

مطالعات و تجربه نشان داده است که ورمیکولیت نمیتواند منشاء هیدروترمالی داشته باشد و مشاهدات سر زمین نیز این مطالعات را تأئید نموده اند. به طور قطع اکثر ورمیکولیتها از دگرسانی میکاها و کلریت توسط آب های سطحی در زون هوازدگی حاصل شده اند.

کانه ورمیکولیت یک سیلیکات آبدار است که دارای خواص ویژه ای می‌باشد بخاطر ساختار مولکولی خاص آن چنانچه حرارت داده شود افزایش حجم یافته وقابلیتهای متعددی پیدا می‌کند. نظیر عایق صوتی وگرمایی بودن، جاذب وحامل مواد شیمیایی، پر کننده و عایق کننده بتون وغیره

اطلاعات کانی شناسی

  • شکل بلوری: فلسی- اغلب شش وجهی دروغین
  • شکل ظاهری: ورقه‌ای کوچک – فلسی
  • رنگ: قهوه‌ای – زرد – قهوه‌ای – سبز
  • رنگ خاکه: متمایل به سبز
  • همایند کانی‌شناسی (پارانژ): بیوتیت – فلوگوپیت- بیوتیت- فلوگوپیت
  • سیستم تبلور: مونوکلینیک است و منشأ تشکیل آن ثانوی است

فرمول شیمیایی: MgFe3+ Al)3[(OH)2 – Al1.25 Si2.75 O10]. Mg0.33 (H2O)4)

جدول زیر ترکیب و درصد عناصر شیمیایی موجود در ساختار ورمیکولیت را نشان می‌دهد:

جدول ویژگیهای ورمیکولیت

خواص فیزیکی:

ورمیکولیت کانی است به رنگ قهوه ای روشن تا تیره که به صورت دانه های آکاردئونی شکل Accordion-shaped دیده می‌شود. چگالی ورمیکولیت خام یا کنسانتره بین ۱۱۲۰-۶۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و برای نوع منبسط ۱۶۰-۶۴ کیلوگرم بر متر مکعب است و رطوبت آن در دمای کمتر از ۱۱۰ درجه سانتیگراد، ۱۰-۴ % و pH آن در آب ۹-۶ می‌باشد. ورمیکولیت یک کانی غیرقابل احتراق است که در دمای ۱۱۵۰-۱۲۵۰ درجه سانتیگراد سخت شده و رسوب می‌کند. دمای جوش ورمیکولیت ۱۲۰۰-۱۳۲۰ درجه سانتیگراد و گرمای ویژه آن ۰٫۸۴-۱٫۰۸ kJ/kgK است.

  • ضریب هدایت حرارتی ورمیکولیت:  w/m°C 0.057-0.063
  • نسوزندگی ورمیکولیت: بیش از ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد
  • عایق صوتی
  • از نظر شیمیایی خنثی
  • صد در صد معدنی
  • فساد ناپذیر و بی بو
  • pH = 6-9

کاربردهای محصول

مصارف ورمیکولیت در کشاورزی

سال هاست که ورمیکولیت بعنوان شبه خاک در داخل آپارتمانها و یا سیستم های هیدروپونیک در پرورش گل و گیاه در مواردی که محدودیت استفاده از خاک معمولی را دارند استفاده می‌شود و مواد غذایی مورد نیاز گیاهان بصورت مایع به ورمیکولیت و نهایتا ریشه ها رسانده می‌شود. ورمیکولیت همچنین در شرایط ویژه کم آبی، حفظ خاک از جریان بادای گرم و جلوگیری از یخبندان و صدمه به ریشه ها کاربرد دارد. ورمیکولیت با ایجاد فضای مناسب در خاک و سبک کردن آن هوادهی به ریشه را بشدت بهبود می بخشد و این در حالی است که رطوبت و مواد غذایی را به آسانی در اختیار قلمه ها و ریشه های جوان قرار می‌دهد.

همچنین کشاورزان و دست اندرکاران گل و گیاه از دیرباز با ورمیکولیت منبسط آشنا هستند و خواصی نظیر جذب رطوبت و خاصیت تعویض کاتیونی و همچنین سبکی چشم گیر مورد توجه آنها قرار گرفته است.در بخش پرورش قارچ خوراکی استفاده از ورمیکولیت بعنوان خاک پوششی همچنان مورد توجه است. استفاده از ورمیکولیت در تولید کودهای شیمیایی بدلیل خاصیت تعویض کاتیونی و همچنین بعنوان حامل در سموم شیمیایی ورمیکولیت منبسط را به یک ماده معدنی تمام عیار برای کشاورزی مطرح کرده است.

ورمیکولیت ماده ای است دایمی و غیر مضر برای خاک که دارای تمیزی صددرصد است. ورمیکولیت ماده ای است بدون بو، غیر سمی و استریل که باعث فساد خاک و ضایع شدن آن نمی‌گردد و بدلیل خنثی بودن ماهیت خاک را تغییر نمی‌دهد.

در این موارد ورمیکولیت نقش یک حامل را ایفا می‌کند. همچنین به عنوان یک واسطه رشد مطرح بوده و به صورت مخلوط با کود گیاهی استفاده می‌شود. این مخلوط شرایط ایده‌آل برای رشد گیاه را فراهم می‌کند، زیرا وجود ذرات ورمیکولیت به هوارسانی ریشه گیاه کمک کرده، موجب حفظ رطوبت شده و از آنجایی که خود حاوی عناصر پتاسیم، منیزیم و نیز برخی عناصر ناچیز است، نیاز به کودهای شیمیایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حفاظت ازگیاهان در شرایط کم‌آبی و وجود جریان بادهای گرم، بیابان‌زدایی و نیز در مواقعی که رشد سریع گیاه مورد نظر است (مثلاً کشت چمن)، به کار می‌رود. در کشاورزی به روش هیدروپونیک (hydroponics) روشی در کشاورزی نوین که در آن مواد مغذی مورد نیاز گیاه به صورت مایع به ریشه رسانده می‌شود.در انبار کردن محصولات، نشاکاری و اصلاح خاک نیز ورمیکولیت کاربرد قابل ملاحظه‌ای یافته است.

این ماده در کشاورزی کاربرد گسترده دارد نظیر:

  • زمین‌های چمن، باغ‌ها، مواردی که رشد سریع گیاه از اولویت برخوردار باشد (ورمیکولایت به‌صورت صددرصد استفاده می‌شود)
  • ورمیکولایت همچنین در شرایط ویژه کم‌آبی، حفظ خاک از جریان بادهای گرم و جلوگیری از یخبندان و صدمه به ریشه‌ها کاربرد دارد.
  • ورمیکولایت با ایجاد فضای مناسب در خاک و سبک کردن آن، هوادهی به ریشه را به شدت بهبود می‌بخشد و این در حالیست که رطوبت و موادغذائی را به آسانی در اختیار قلمه‌ها و ریشه‌های جوان قرار می‌دهد.
  • ورمیکولایت ماده‌ای است دائمی و غیرمضر برای خاک که دارای تمیزی صددرصد است. ورمیکولایت ماده‌ایست بدون بو، غیرسمی و استریل که باعث فساد خاک و ضایع شدن آن نمی‌گردد و به‌دلیل خنثی بودن، ماهیت خاک را تغییر نمی‌دهد.
  • ورمیکولایت دارای قابلیت نگهداری نقل و انتقال کاتیون‌ها می‌باشد، به همین علت می‌تواند موادی نظیر آمونیوم، پتاس، کلسیم، منیزیم و آهن را به آسانی در اختیار ریشه‌ها قرار دهد.
  • این ماده بسیار سبک و همراه با خاک معمولی، خاک برگ و خاک‌های غنی شده با کودهای شیمیائی بهترین روش برای رشد گیاهان، به‌خصوص گل‌های زینتی می‌باشد.
  • ورمیکولیت بسیار سبک و به آسانی قابل جابه جایی و ترکیب با خاک است.
  • ورمیکویت فاصله بین دو آبیاری را افزایش می‌دهد و به سبب ظرفیت تبادل یونی ورمیکولیت کمک می‌کند جذب مواد مغذی و آزاد کردن آنها به آرامی برای اینکه توسط ریزترین ریشه های گیاه جذب می‌شوند.
  • ورمیکولیت با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی خود اجازه رشد به قارچ ها و همچنین آفات گیاهی را در بستر خود نمی‌دهد.

ورمیکولیت یکی از اجزای تشکیل دهنده پوشش‌های ضد حریق

پوشش‌های ضدحریق بر پایه مواد آلی متورم شونده و یا بر پایه مواد معدنی نظیر ورمیکولیت هستند که برای محافظت از سازه‌های فلزی و بتنی در برابر حریق‌های سلولزی و هیدروکربنی استفاده می‌شوند. ورمیکولیت ماده معدنی از دسته فیلوسیلیکات‌ها است که در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد می‌تواند تا ۳۰ برابر حجم اصلی خود منبسط شود که بنابراین میتواند به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده مواد ضدحریق پایه گچی و سیمانی به کار رود.

ساختار ورقه‌ای ورمیکولیت باعث شده است که در درجه حرارت‌های متفاوت خواص روان‌کنندگی داشته باشد و بتواند درون مواد ضدحریق، به عنوان پرکننده متخلخل و سبک در عایق‌های حرارتی به کار رود.

ورمیکولیت در صنعت نسوز و ریخته گری

تحمل حرارتی بسیار بالای ورمیکولیت منبسط ۱۳۱۵ درجه سانتیگراد ورمیکولیت منبسط را به یکی از بهترین مصالح نسوز در آستربندی کوره های گوناگون تبدیل نموده. کوره های پخت سرامیک و کوره های ذوب فلزات در ریخته گری می‌توانند به بهترین شکل ممکن از این کانی صنعتی استفاده نمایند.

ورمیکولیت در ساختمان سازی

ورمیکولیت منبسط بدلیل سبکی چشم گیر و خاصیت عایق حرارتی در صنعت بتن سبک و پوششهای سلولزی در تزئینات داخلی ساختمان و همچنین در عایق بندی لوله های آبگرم و سرد در بحث لوله کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از ورمیکولیت منبسط میتوان بصورت پاششی برای آستربندی و عایق بندی داخل و خارج ساختمان بصورت ترکیبی با سیمان و یا رزین استفاده نمود. استفاده بهینه از انرژی و صرفه جویی در مصرف برق و سوخت راه را برای ماده معدنی ورمیکولیت منبسط  در صنعت ساختمان هموار کرده است.

عایق صوتی

مصالح جاذب سروصدا قادرند امواج صوتی را که با سطح برخورد می‌کنند به گونه ای جذب نمایند که تنها کمتر از ۵٠ درصد آنها بازتاب گردد. وجود حفره ها و اندازه و عمق آنها در دانه های ورمیکولیت سبب می‌گردد تا اثر صوت به دلیل ایجاد اصطکاک مستهلک گردد تراکم ناپذیری دانه های ورمیکولیت در مقابل فشار مکانیکی دائمی و یا بارگذاری مکرر فشرده نمی‌شوند و نسبت درصد هوای موجود ثابت می ماند. جذب آب وجود منافذ درونی بسته، ساختمان سلولی بخصوص و وجود لایه روکش باعث کاهش چشمگیر میزان جذب آب دانه های ورمیکولیت نسبت به سایرسبکدانه ها می‌شود. جذب آب دانه های ورمیکولیت حداکثر به ١٨ %حجم آن محدود می‌باشد.

واکنش ناپذیری حدود ۰٫۷ تقریبا خنثی بوده و فاقد هرگونه مواد معدنی واکنش پذیر می‌باشد. بنابراین باعث هیچ نوع خورندگی و پوسیدگی سایر اجزاء نمی‌شوند.

ورمیکولیت در صنایع بسته بندی

از ورمیکولیت اکسپند شده در صنعت بسته بندی اشیا و محصولاتی که شکستنی هستند استفاده می‌کنند تا با ریختن ورمیکولیت اکسپند شده به دور آنها از شکستن آن جلوگیری  بعمل آید. همچنین در مواردی که در طول حمل و نقل ممکن است رطوبت به ماده ای برسد در بسته بندی آن از ورمیکولیت استفاده می‌شود تا این کانی معدنی با استفاده از خاصیت جاذب بودنش رطوبت موجود را جذب کند. از جمله در صنایع بسته ‌بندی شیشه و نیز مواد قابل اشتعال کاربرد دارد.

ورمیکولیت در سیلوها

بسیاری از غلات و حبوبات در انبار و سیلوها نگهداری می‌گردند که این سیلوها باید دارای شرایطی استاندارد باشند تا غلات از فساد و نفوذ حرارت و رطوبت در امان بمانند، زیراکه غلات تنفس می‌کنند و به همین دلیل رطوبت و CO2 و حرارت تولید می‌گردد، به همین منظور تهویه  صحیح انبار برای خروج حرارت و رطوبت بسیار ضروری است زیرا که رطوبت ایجاد شده سبب کپک زدگی و رشد آفات و حشرات موزی می‌گردد.

به همین دلیل در بسیاری از سیلوها از ماده معدنی ورمیکولیت برای سالم نگه داشتن مواد از کپک زدگی و قارچ گذاری استفاده می‌کنند، چرا که هم جاذب الرطوبه خوبی است و هم خودش خنثی می‌باشد.

بتن سبک ورمیکولیتی

از ورمیکولیت با درجات بهترش در صنعت تولید بتن سبک و ساختمان سازی استفاده می‌گردد. اغلب بتنهای سبک خواصی از قبیل عایق بودن نسبت به حرارت و صوت، مقاومت در برابر یخ زدگی، آتش سوزی و کاهش لطمات حاصل از زلزله را دارا می‌باشند. ویژگیهایی چون کاهش وزن سازه و ابعاد برخی اجزاء، صرفه جویی زیاد در میزان فولاد مصرفی در اسکلت و پی، حائل صدا و رطوبت و بویژه عایق حرارت بودن، افزایش موثر فضای مفید داخل بنا، سرعت و سهولت در حمل و اجرا و کاهش خستگی کارگر از مزایای بهره گیری تجربه شده از این بتن ها با موارد کاربری های متعدد در ساخت و سازه ها می‌باشد.

مهمترین وجه تمایز بتن سبک در مقایسه با بتن معمولی:

آنچه مسلم است اینست که دانسیته بالای بتن معمولی بعنوان یکی از محدودیت های آن بشمار می رود و این در حالی است که بتن سبک دانسیته بسیار پایینی دارد.

– ضد زلزله بودن:

با توجه به سبکتر شدن ساختمان و در نتیجه کاهش بار استاتیکی و دینامیکی سازه با استفاده از فوم بتن، نیروی زلزله خسارت کمتری را ایجاد می‌کند.

سرعت کار:

با توجه به سبکی، ابعاد و راحتی نصب این نوع بلوک ها سرعت اجرا نسبت به سایر مصالح حداقل ۲ برابر است که خود باعث کاهش دستمزد نیز می‌گردد.

– عایق گرما، سرما و صدا:

این فوم های بتن سبک به علت ساختار متخلخل یک عایق موثر در مقابل گرما، سرما و صدا به شمار می آیند. ضریب انتقال حرارتی بتن بین ۰٫۳۵۰ تا  Kcal/m2 ۰٫۶۵۰می‌باشد درحالیکه ظریب هدایت حرارتی بتن معمولی بین ۱٫۳ تا۱٫۷ Kcal/m2می‌باشد.

– همچنین به دلیل وجود حباب های هوا در ساختار خود عایق مناسبی برای صدا با ضریب بالای جذب آکوستیک به شمار می رود.

مقاومت این نوع از بتن ها در برابر آتش فوق العاده است. بطور مثال قطعه ای از این نوع بتن با چگالی ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب که حداقل ۸ سانتیمتر ضخامت داشته باشد براحتی تا ۱۲۷۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و اصولا در وزن های پایین غیر قابل احتراق است.

از دیگر مزیت های آن به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

– سهولت در اجرا

– کاهش ملات مصرفی

– قابل برش و رنده پذیری که براحتی با اره نجاری قابل برش است.

– عدم نیاز به اندود و گچ و خاک وتنها نیاز به نازک کاری دارد و چسبندگی قابل توجهی هم با سیمان و گچ دارد.

 

به طور کلی کاربردهای ورمیکولیت عبارتند از:

  • عایق کاری دما بالا
  • استفاده به عنوان پنل های صوتی و آکوستیک
  • استفاده به عنوان عایق های نسوز و ضدآتش
  • مناسب برای عایق کاری لوله های فولادی
  • استفاده در ساخت اسلب ها و قطعات عایقکلسیم سیلیکات
  • استفاده در صنعت کشاورزی به عنوان غنی کننده خاک و کود و جذب کننده رطوب برای ریشه گیاهان (مانندپرلیت)، همچنین استفاده در کشاورزی بدون خاک
  • استفاده فله ای در محافظ به خصوص در سقف ها و زیرشیروانی ها به عنوان عایق حرارتی
  • استفاده به عنوان ماده اولیه در پوشش دهی، چراکه ورمیکولیت مذاب را میتوان در لایه های بسیار نازک روی فلزات و مواد دیگر پشش داد
  • استفاده در صنایع و پروسه های شیمیایی از جمله صنعت تصفیه آب
  • استفاده به عنوان جاذب ضربه و ارتعاشات در صنایع بسته بندی
  • استفاده به عنوان عایق حرارتی یا نسوز فله ای در بلوک های سیمانی و مصالح ساختمانی
  • استفاده به صورت پودر در پوشش های ساختمانی دیوارها مانند گچ

ورمیکولیت در مقایسه با پرلیت

محصول جایگزین ورمیکولیت، پرلیت می‌باشد که به کاربردهایی بسیار مشابه ورمیکولیت دارد. پرلیت در ترکیب خود، دارای ۲ الی۶ درصد آب می‌باشد که با حرارت دادن به این ماده در دمای ۸۵۰ الی ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد و تبخیر آب موجود، به مانند ورمیکولیت افزایش حجم یافته و حجم ثانوی آن به ۷ الی۱۶ برابر حجم اولیه آن می رسد که این فرآیند منجر به منبسط شدن و سبک شدن پرلیت می‌شود. این فرآوری رنگ پرلیت را هم از خاکستری یا سیاه شیشه ای به سفید برفی یا سفیدخاکستری تبدیل می‌کند. پرلیت فرآوری شده کاملاً سبک و سفید رنگ می‌باشد. پرلیت به دلیل خاصیت معدنی خود دارای مواد معدنی غنی از جمله آهن، سدیم، کلسیم و کانیهای دیگر است.

پرلیت منبسط شده مشابه ورمیکولیت ماده ای است سبک، متخلخل، با PH  خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است.

پرلیت در مقایسه با ورمیکولیت تفاوتهای اندکی دارد که به متفاوت شدن کاربردهای آنها می‌انجامد. پرلیت تخلخل بالایی جهت نگهداری هوا دارد در حالیکه ورمیکولیت تخلخل متوسط دارد که باعث می‌شود پرلیت هوادهی بالاتری به خاک داشته باشد.

ولی در خصوص جذب و نگهداری آب، ورمیکولیت بسیار بهتر از پرلیت عمل کرده و به مانند اسفنج آب را به خود جذب کرده و آب بیشتری را جذب می‌کند و همچنین به مدت بیشتری آب را در خود نگه میدارد که بنابراین در مناطق کم آب، اولویت در مصارف کشاورزی با ورمیکولیت خواهد بود.

با توجه به اینکه pH خاک یک مسئله بسیار مهم است بایستی این ویژگی را نیز قیاس کرد که هر دو ماده خنثی بوده و pH خاک را تغییر نمی‌دهند. ولی پارامتر دیگری هم هست به نام قابلیت بافر بودن یا قابلیت خنثی نگه داشتن pH در مقابل تغییرات تحمیل شده که در این مورد هم ورمیکولیت بسیار بهتر از پرلیت عمل می‌کند.

همچنین ورمیکولیت عناصری مانند پتاسیم و منیزیم را به خاک اضافه می‌کند که باعث غنی شدن خاک شده و نیاز خاک به مصرف کود را نیز برطرف میسازد و این در حالیست که پرلیت هیچ ماده ای به خاک اضافه نمی‌کند.

 

خلاصه طرح توجیهی احداث واحد تولید ورمیکولیت

حداقل ظرفیت پیشنهادیجهت احداث واحد تولید ورمیکولیت ۵۰۰ تن در سال میباشد که بدین منظور به زمینی در ابعاد ۲۰۰۰ مترمربع ، سالن تولید ۴۰۰ مترمربع، انبار محصول ۴۰۰ مترمربع و ساختمان اداری و نگهبانی به میزان ۲۰۰ مترمربع نیاز خواهید داشت.

هزینه احداث چنین واحدی در مرداد ۱۳۹۸، به سرمایه ای در حدود ۴ الی ۵ میلیارد تومان نیاز خواهید داشت که علت دقیق نبودن عدد ذکر شده، تفاوت در قیمت زمین در مناطق مختلف میباشد. حداقل سود آوری طرح با مشخصات فوق ۲ میلیارد تومان میباشد که با مدیریت صحیح در تولید و همچنین با تبلیغات و افزایش قیمت فروش، سودآوری طرح به شدت افزایش خواهد یافت.

در صورتیکه به احداث واحد تولید ورمیکولیت علاقمند هستید، جهت تهیه طرح توجیهی با تماس بگیرید

تماس با پترو تجهیز ایرانیان

 

گزارش امکان سنجی ارائه شده، شامل بخش های زیر خواهد بود:

خلاصه طرح: فصل اول       

سابقه متقاضی تسهیلات

۱- مشخصات متقاضی تسهیلات

۲- سرمایه و سهامداران

۳- اعضای هیات مدیره

۴- مجوزهای فعالیت شرکت

۵- بررسی توانمندی متقاضی

فصل دوم: مطالعات بازار    

۱- مقدمه

۲- معرفی محصول طرح

۲-۱- معرفی کد آیسیک محصول (ISIC)

۲-۲- مشخصات، ویژگی ها و تعاریف علمی و تخصصی

۲-۳- کاربردهای محصول

۲-۴- معرفی محصول جایگزین

۲-۵- جایگاه محصول

۲-۶- کد تعرفه گمرکی

۳- محل اجرای طرح

۴- مواد اولیه

۵- قیمت فروش محصول

۶- بررسی عرضه

۶-۱- تولید داخلی

۶-۲- واردات

۶-۳- کل عرضه

۷- پیش بینی امکانات عرضه در آینده

۸- تقاضا

۸-۱- صادرات

۸-۲- تقاضای داخلی

۹- پیش بینی تقاضا

۹-۱- پیش بینی صادرات

۹-۲- پیش بینی تقاضای داخلی

۹-۳- پیش بینی تقاضای کل

۱۰- تحلیل موازنه پیش بینی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا

۱۱- نتیجه گیری بررسی بازار

۱۲- نتایج اقتصادی طرح

فصل سوم: مطالعات فنی   

۱- هدف از اجرای طرح

۲- مشخصات محصول طرح

۳- ظرفیت طرح

۴- فرآیند تولید

۵- مشخصات دانش فنی تولید

۶- پیش بینی تولید و فروش

۷- گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه

۸- هزینه های سرمایه‌گذاری طرح

۸-۱- زمین

۸-۲- محوطه سازی و ساختمان

۸-۳- ماشین آلات

۸-۴- تأسیسات

۸-۵- وسایط نقلیه

۸-۶- تجهیزات اداری و آزمایشگاهی

۸-۷- متفرقه و پیش بینی نشده

۸-۸- هزینههای قبل از بهره‌برداری

۸-۹- سرمایه در گردش

۹- زمانبندی اجرا

۱۰- هزینه های تولید

۱۰-۱- مواد اولیه

۱۰-۲- حقوق و دستمزد نیروی انسانی

۱۰-۳- انرژی

۱۰-۴- تعمیر و نگهداری

۱۰-۵- هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده

۱۰-۶- هزینه های اجاره

۱۰-۷- هزینه بیمه دارایی ها

۱۰-۸- استهلاک

۱۰-۹- هزینه مالی

۱۰-۱۰- ساختار هزینه های ثابت و متغیر

فصل چهارم: مطالعات مالی               

۱- خلاصه پیش بینی های مالی

۲-پیش بینی فروش

۳- هزینه های طرح و نحوه تأمین منابع مالی

۴- هزینه سرمایه در گردش

۵- مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی

۶- بازپرداخت تسهیلات

۷- گردش وجوه نقد

۸- وجوه نقد تنزیل شده

۹- تحلیل حساسیت IRR

۱۰- جدول سود و زیان

۱۱- تحلیل سربسر

۱۲- جدول پیش بینی تراز نامه

۱۳- نتیجه و پیشنهاد

پیوست: گزارش نرم افزار کامفار