سیکلون صنعتی با ظرفیت ۳۴۰۰۰ مترمکعب در ساعت

سیکلون صنعتی یا آزمایشگاهی تفاوت چندانی در اصول طراحی ندارند و  اصول طراحی در هر دو مورد یکسان است و لیکن سایز سیکلون صنعتی بسیار بزرگتر از نمونه آزمایشگاهی و ظرفیت بسیار بالاتری دارد.

در این مقاله به بررسی روش ساخت و بهینه سازی یک سیکلون صنعتی که جهت جداسازی غبارات از جریان گازی با فلوی ۳۴۰۰۰ مترمکعب در ساعت، در سال ۱۳۸۹ طراحی و ساخت شده است، خواهیم پرداخت. این سیکلون تا به امروز یعنی آبان ماه سال ۱۳۹۵، که حدود ۶ سال از ساخت آن میگذرد، با راندمانی بیش از ۸۵ درصد، کار کرده و هیچ مشکلی هم برایش پیش نیامده است.

یکی از ابداعاتی که در ساخت آن صورت گرفت، دوجداره کردن سیکلون و استفاده از جریان بخار در آن، برای جلوگیری از چسبیدن غبارات به جداره سیکلون بود که در نهایت از گرفتگی سیکلون در این مدت، جلوگیری کرده است.

دمای گاز ورودی به سیکلون، حدودا ۹۰ درجه سانتی گراد بوده و با توجه به اینکه جداره خارجی سیکلون در معرض هوای محیط قرار داشت که دمای آن در اکثر مواقع، کمتر از ۳۰ درجه بود و از آنجایی که در جریان گاز، اندکی رطوبت هم وجود داشت، رطوبت گازی در اثر برخورد به جداره سرد سیکلون، تبدیل به کندانس شده و باعث چسبیدن غبارات به همدیگر و به جداره داخلی سیکلون میشد.

برای رفع این مشکل، سیکلون به صورت دوجداره ساخته شد و در بین جداره ها، از بخار استفاده کردیم تا دمای جداره داخلی سیکلون همواره بالای ۱۰۰ درجه باشد و اجرای این طرح، کاملا مفید واقع شد و گرفتگی سیکلون، رفع شد.

نقشه شماتیک این سیکلون صنعتی را در شکل زیر مشاهده میفرمائید:

نمونه سیکلون صنعتی

لینک دانلود آموزش طراحی سیکلون و محاسبه ابعاد آن

لازم به توضیح است که پوشه دانلود شده، شامل یک فایل پی دی اف حاوی توضیحات و راهنماییها در خصوص طراحی سیکون بوده و به پیوست آن، دو عدد فایل اکسل جهت انجام محاسبات ارائه شده است. درصورتیکه در انجام محاسبات به مشکل برخورد کردید، با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید و همچنین جهت سفارش ساخت سیکلون و همچنین افزایش راندمان و کارایی سیکلون خود، با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس: ۰۹۱۴۴۲۱۱۹۲۵، ۰۹۳۹۶۱۹۳۹۰۵

آدرس ایمیل: info@tajhizpro.ir