طرح توجیهی گلخانه

طرح توجیهی گلخانه (مطالعات بازار، فنی و مالی با نرم افزار کامفار)

طرح توجیهی گلخانه (گزارش امکان سنجی اقتصادی، فنی و مالی)

گلخانه یکی از راهکارهای مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی می باشد و در بسیاری از کشور هایی که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید محصولات کشاورزی در این مناطق باشد.

مزایای احداث گلخانه:

  1. افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح: به طور مثال در فضای آزاد می توان یک کیلو توت فرنگی در هر متر برداشت کرد در حالیکه در گلخانه می توان ۱۰ کیلو توت فرنگی در هر متر برداشت کرد.
  2. عدم تاثیر گرمای بیش از حد زمستان یا سرمای طاقت فرسای زمستان بر روی محصولات؛ با استفاده از تهویه و سرمایش مناسب در فصل تابستان می توان محصولات را از گرمای زیاد محافظت کرد و با هیتر های گرمایشی نیز میتوان در فصل زمستان تولیدات خود را از سرمای زمستان محافظت کرد.
  3. با توجه به توضیحات فوق، امکان تولید انواع میوه و صیفی جات در خارج از فصل طبیعی تولیدشان، میتوان فروش خود را تضمین کرد؛ زیرا محصولات گلخانه ای به دلیل تازگی و سالم بودن همیشه مشتری دارد.
  4. صرفه جویی در مصرف آب؛ با آبیاری قطره ای میتوان بهترین استفاده را از منابع آبی برده و در مصرف آب صرفه جویی کرد.
  5. امکان برداشت چند باره محصول

معرفی محصول طرح

یک گلخانه میتواند شامل محصولات متنوعی باشد که آنها را میتوان به دسته های کلی صیفی جات، سبزیجات، گیاهان معطر داروئی و انواع گلها تقسیم کرد. در ادامه محصولاتی که در کشور بیشترین میزان فروش را داشته اند، به اختصار معرفی میگردند:

کشت ترکیبی خیار و گوجه فرنگی:

بهترین گزینه برای کاشت محصولات گلخانه ای، خیار و گوجه میباشد، چون هم در چهار فصل سال خریدار دارد و هم در بسیاری از غذاها و سالادها استفاده میشود و از طرف دیگر چند بار در سال محصول می دهد. معمولا در هر هکتار حدود ۶۰۰ تن خیار یا گوجه میتوان در سال برداشت کرد.

 فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای هم یکی از پرمصرفترین و پر فروشترین محصولات گلخانه ای می باشد. فلفل دلمه معمولا در سه رنگ سبز، قرمز، زرد و نارنجی بوده و برای کاشت آن، از نشاء آن استفاده میشود زیرا بذر این سبزی شش هفته پس از کاشت، جوانه میدهد. معمولا در هر هکتار، ۴۶۰ تن فلفل دلمه ای در سال، قابل برداشت است.

زعفران:

اخیرا زعفران نیز در گلخانه و به دو صورت آب‌کشت (هیدروپونیک) و هواکشت انجام میشود، در روش هیدروپونیک علاوه بر کاهش مصرف آب، میزان محصول دهی نیز تا سه برابر افزایش می یابد. معمولا برای کاشت زعفران از پیاز آن استفاده میشود، به این صورت که پس از برداشت محصول در خرداد ماه، پیاز آن را از خاک در آورده و در محیطی خنک و به دور از آلودگی قرار می دهند. در شهریور، پیاز زعفران را درون ظرفهایی تا نیمه آب قرار گرفته و در مهرماه جوانه زده و تا پایان آذر قابل برداشت خواهد بود. معمولا میتوان در هر هکتار حدود ۱۰ الی ۱۲ کیلو زعفران برداشت کرد.

توت فرنگی:

توت فرنگی هم مانند زعفران به دو روش هوا کشت و آب کشت قابل کشت میباشد. برای کاشت توت فرنگی میتوان به دو روش عمل کرد، روش اول کاشت نشاء و روش دوم هم کاشت بذر توت فرنگی می باشد. معمولا قیمت نشاء بالاتر از بذر میباشد ولی با کاشت نشاء در زمان و مصرف آب صرفه جویی زیادی خواهد شد. معمولا بوته یا بذر توت فرنگی در اواخر پاییز یا اوایل بهار کاشته شده و در تابستان سال بعد، میوه آن قابل برداشت بوده و بوته ها تا چند سال میوه دهند و معمولا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم محصول از هر هکتار قابل برداشت خواهد بود.

انواع سبزی خوردنی در گلخانه:

یکی دیگر از ساده ترین و پر بازده ترین محصولات گلخانه ای، کاشت انواع سبزی های خوردنی در گلخانه میباشد، زیرا هم دوره بازدهی کوتاهی دارند و هم تولید آنها آسانتر است. می توان بذرهای مختلفی از انواع سبزیجات را در اویل بهار کاشت و تا اواخر پاییز همچنان سبزی تازه برای فروش داشت. ریحان، گشنیز، شوید، خرفه، جعفری، اسفناج، شنبلیله، شاهی و… از سبزی های پرطرفدار در کشور میباشند.

پرورش گل های زینتی:

پرورش گلخانه ای گل هم بسیار پر بازده میباشد. علاوه بر افراد عادی، شهرداری ها، رستوران ها، تالارها و حتی گل فروشی ها هم از مشتریان قرص گل های زینتی به شمار میروند. با کنترل شرایط محیطی مانند دما و رطوبت گلخانه و استفاده به موقع از کودهای میکرو و ماکرو می توان به صورت چهار فصل گل عرضه کرد.

خربزه، هندوانه یا طالبی:

این سه میوه در حالت طبیعی بذرشان در اوایل اردیبهشت کاشته می شود و در اواسط تابستان قابل برداشت هستند. باید دقت کرد که این محصولات در تابستان به اندازه کافی در بازار وجود دارد و برای داشتن حداکثر سود آوری بذر آنها را در اویل پاییز در زمین گلخانه کاشت تا در زمستان آنها را برداشت کرده و با قیمتی بالاتر به بازار عرضه کرد.

فرآیند تولید

از نظر نوع سازه، گلخانه ها به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. چوبی یا سنتی
  2. مدرن یا فلزی

گلخانه های چوبی

اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک میباشد. ارتفاع ایـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر بوده و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارند. بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر گل های رزشاخه بریده نیستند. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث آنها می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه، میزان تولید در واحد سطح نسبت به گلخانه های مدرن، بسیار کمتر است. بنابراین گلخانه های چوبی به تدریج، جای خود را به گلخانه های مدرن داده اند.

گلخانه های فلزی یا مدرن

در این گلخانه ها، اسکلت اصلی از قطعات فلزی ساخته میشود که یا بوسیله پیچ ومهره (پرتابل) و یا جوش به هم متصل میشوند. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ۱۵ الی ۲۰ درصد بیشتر است ولی نصب آنها آسانتر و اعمال تغییرات در سازه نیز راحت تر است.

برخی از انواع متداول مدلهای گلخانه بر حسب ساختار سازه آنها عبارتند از:

۱-طرح فائو

۲-گاتیک (اسپانیا)

۳-گلخانه ونلو (شیشه ای)

پوشش های گلخانه

یکی از قسمت‌های مهم در گلخانه پوشش آن میباشد چون نور خورشید یکی از عوامل محدود کننده در تولید ات گلخانه ای است، پوششی باید به کار رود که حداکثر طیف های لازم برای رشد گیاهان را از خود عبور دهد. علاوه بر آن بایستی دوام فیزیکی پوشش گلخانه و نیز ثبات اشعه های عبوری نور از دیگر عوامل مهمی هستند که بایستی مد نظر قرار گیرند. از پوششهای رایجی که برای گلخانه ها استفاده می شود می توان به شیشه، فایبرگلاس، پلی اتیلن، پلی کربنات و صفحات پلی استری اشاره کرد.

شما میتوانید گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی طرح احداث مجتمع گلخانه را که در سال ۱۳۹۷ و در ۱۲۶ صفحه تهیه شده است را در قالب pdf  با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و در قالب فایل word با قیمت ۸۰۰ هزار تومان از لینکهای زیر دریافت کنید و درصورت نیاز به ویرایش و به روزرسانی طرح با ما تماس بگیرید تا تیم مهندسی شرکت طرح توجیهی فوق را منطبق بر خواسته های شما تهیه نماید.

(در صورت نداشتن آدرس ایمیل، هنگام خرید، میتوانید از آدرس ایمیل mehman@tajhizpro.ir استفاده نمایید)

لینک دانلود فایل pdf گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی احداث مجتمع گلخانه

لینک دانلود فایل word گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی احداث مجتمع گلخانه

تماس با پترو تجهیز ایرانیان

طرح توجیهی گلخانه شامل بخش های زیر میباشد:

فصل اول: سابقه متقاضی تسهیلات

۱- مشخصات متقاضی تسهیلات

۲- سرمایه و سهامداران

۳- اعضای هیات مدیره

۴- مجوزهای فعالیت شرکت

فصل دوم: مطالعات بازار طرح توجیهی گلخانه

۱- مقدمه

۲- معرفی محصول طرح توجیهی گلخانه

۲-۱- معرفی کد آیسیک محصول

۲-۲- مشخصات، ویژگی ها و تعاریف علمی و تخصصی

۲-۳- کاربردهای محصول

۲-۴- معرفی محصول جایگزین

۲-۵- جایگاه محصول

۲-۶- کد تعرفه گمرکی

۳- محل اجرای طرح

۴- مواد اولیه

۵- قیمت فروش محصول

۶- بررسی عرضه

۶-۱- تولید داخلی

۶-۲- واردات

۶-۳- کل عرضه

۷- پیش بینی امکانات عرضه در آینده

۸- تقاضا

۸-۱- صادرات

۸-۲- تقاضای داخلی

۹- پیش بینی تقاضا

۹-۱- پیش بینی صادرات

۹-۲- پیش بینی تقاضای داخلی

۹-۳- پیش بینی تقاضای کل

۱۰- تحلیل موازنه پیش بینی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا

۱۱- نتیجه گیری بررسی بازار طرح توجیهی گلخانه

فصل سوم: مطالعات فنی طرح توجیهی گلخانه

۱- هدف از اجرای طرح

۲- مشخصات محصول طرح توجیهی گلخانه

۳- ظرفیت طرح

۴- فرآیند تولید

۵- مشخصات دانش فنی تولید

۶- پیش بینی تولید و فروش

۷- گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه

۸- هزینه های سرمایه‌گذاری طرح توجیهی گلخانه

۸-۱- زمین

۸-۲- محوطه سازی و ساختمان

۸-۳- ماشین آلات

۸-۴- تأسیسات

۸-۵- وسایط نقلیه

۸-۶- تجهیزات اداری و آزمایشگاهی

۸-۷- متفرقه و پیش بینی نشده

۸-۸- هزینه های قبل از بهره‌برداری

۸-۹- سرمایه در گردش

۹- زمانبندی اجرا

۱۰- هزینه های تولید

۱۰-۱- مواد اولیه

۱۰-۲- حقوق و دستمزد نیروی انسانی

۱۰-۳- انرژی

۱۰-۴- تعمیر و نگهداری

۱۰-۵- هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده

۱۰-۶- هزینه های اجاره

۱۰-۷- هزینه بیمه دارایی ها

۱۰-۸- استهلاک

۱۰-۹- هزینه مالی

۱۰-۱۰- ساختار هزینه های ثابت و متغیر

فصل چهارم: مطالعات مالی طرح توجیهی گلخانه

۱- خلاصه پیش بینی های مالی

۲-پیش بینی فروش

۳- هزینه های طرح و نحوه تأمین منابع مالی

۴- هزینه سرمایه در گردش

۵- مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی

۶- بازپرداخت تسهیلات

۷- گردش وجوه نقد

۸- وجوه نقد تنزیل شده

۹- تحلیل حساسیت IRR

۱۰- جدول سود و زیان

۱۱- تحلیل سربسر

۱۲- جدول پیش بینی تراز نامه

۱۳- نتیجه و پیشنهاد

شما میتوانید گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی طرح احداث مجتمع گلخانه را که در سال ۱۳۹۷ و در ۱۲۶ صفحه تهیه شده است را در قالب pdf  با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و در قالب فایل word با قیمت ۸۰۰ هزار تومان از لینکهای زیر دریافت کنید و درصورت نیاز به ویرایش و به روزرسانی طرح با ما تماس بگیرید تا تیم مهندسی شرکت طرح توجیهی فوق را منطبق بر خواسته های شما تهیه نماید.

(در صورت نداشتن آدرس ایمیل، هنگام خرید، میتوانید از آدرس ایمیل mehman@tajhizpro.ir استفاده نمایید)

لینک دانلود فایل pdf گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی احداث مجتمع گلخانه

لینک دانلود فایل word گزارش امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی احداث مجتمع گلخانه

تماس با پترو تجهیز ایرانیان