بوقلمون مادر گوشتی

طرح توجیهی بوقلمون مادر گوشتی (مطالعات بازار، فنی و مالی با نرم افزار کامفار)

طرح توجیهی بوقلمون مادر گوشتی

صنعت پرورش بوقلمون گوشتی مورد استقبال بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است و لیکن رشد این صنعت، کاملا وابسته به وجود جوجه بوقلمون میباشد که به همین جهت طی سالیان اخیر، شاهد احداث واحدهای بوقلمون مادر گوشتی جهت تولید جوجه بوقلمون بوده ایم.

در این میان برای بسیاری از علاقمندان و سرمایه گذران سئوالاتی در خصوص میزان درآمد زایی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای شروع کار مطرح است که ما قصد داریم، در این گزارش به این سئوالات پاسخ دهیم.

جهت احداث یک واحد بوقلمون مادر گوشتی، پیش از هر چیز، بایستی راجع خود بوقلمون اطلاع داشته باشید که در ادامه به اختصار به معرفی ویژگیهای این پرنده پولساز میپردازیم.

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون شامل ویتامینهای ب ۶، ب۱۲، نیاسین، کولین، سلنیوم و روی و نیز حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که یک اسید آمینه ضروری است و از آنجائیکه بدن توانایی ساخت آن را ندارد بایستی از غذا تامین شود. این اسیدآمینه در بسیاری از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی یافت شده و  برای درمان بی‌خوابی به کار برده می‌شود. البته تریپتوفان مشکلاتی همچون افسردگی و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

گوشت بوقلمون پروتئین بالایی دارد و برای افرادی که دوست دارند رژیم بر پایه پروتئین داشته باشند بسیار مناسب است، چرا که پروتئین موجود در آن باعث سیری شخص مصرف کننده شده و از این رو کسی که از این ماده غذایی مصرف می‌کند، شاید تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نکند و این امر می‌تواند از پر خوری جلوگیری کند. همچنین پروتئین به حفظ توده عضلانی بدن، کمک زیادی می‌کند. این گزینه همچنین برای افرادی که قصد افزایش حجم عضله را دارند، گزینه بسیار مناسبی باشد.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌اش، هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و  با توجه به پایین بودن سطح کلسترول و سطح چربی اش درپیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مربوط به اختلالات چربی خون حائز اهمیت است.

معرفی بوقلمون مادر گوشتی

بوقلمون از پرنده های نیمه سنگین به شمار می آید و دارای نژاد های متنوعی در جهان است که شکل ظاهری تمام آن ها در برخی موارد دارای مشترکات ذیل است. سر بوقلمون معمولا بدون پر، با رنگی متمایل به آبی حاوی گرده های متراکم گوشتی قرمزاست. عنبیه چشم قرمز مایل به قهوه ای و مردمک آن سیاه رنگ است و در دو طرف صورت کاملا جلوه می کنند. منقار بوقلمون ها سخت و شاخی بوده و دو منفذ تنفسی پرنده به صورت افقی در انتها و بالای آن قرار دارند. در سمت بالای منقار یک زائده گوشتی قرار دارد که در حالت عادی آویزان است و در مواقع هیجان و احساس خطر به صورت برجسته نمودار می شود.

در زیر منقار یک پرده گوشتی شبیه غب غب وجود دارد که تا نیمه گردن ادامه دارد. این پرنده نسبتا طویل و کمی به پشت خمیده است. ابعاد سینه در انواع بوقلمون ها متفاوت است. در ناحیه سینه جنسی نر ۸ تا ۹ ماهگی مو های زیر سیاه رنگی می روید. پشت و کمر در بوقلمون های نر و ماده طویل و از امتداد شانه ها به طرف دم کمی محدب است. دم پرنده نسبتا طویل، کمی افتاده و جمع شده به نظر می آید. پا های بلند و قوی و بونپر است. رنگ پاها ممکن است قرمز، ارغوانی، سیاه کم رنگ، خاکستری ، نقره ای یا سفید باشد.

وزن هر بوقلمون ماده در نژاد های سنگین در سن ۱۸ هفتگی در حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است و وزن بوقلمون نر در حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلو گرم است. در حالی که در نژاد های سبک وزن پرنده نر و ماده به ترتیب حدود ۹ و ۵ کیلوگرم است. بوقلمون نر دارای جثه بسیار بزرگتر و سنگین تر از بوقلمون ماده است. جنس نر می تواند دم خود را به حالت چتر باز کند و بر روی سینه خود دارای پر های خشن و زبر سیاه رنگی به نام ریش است که آن را از جنس ماده در سه ماهگی متمایز می کند. تفاوت دیگر بوقلمون نر بزرگتر بودن زایده روی سر آن ها نسبت به بوقلمون ماده است.

بوقلمون مادر گوشتی در ۲۸ هفتگی به بلوغ جنسی رسیده و تخم گذاری می نمایند. تخم بوقلمون به رنگ قهوهای مایل به زرده با لکه های قهوه ای و بزرگ تر از تخم مرغ می باشد. وزن تخم بوقلمون در نژاد های مختلف متغیراست اما به طور متوسط بین ۸۰ تا ۱۰۰ گرم است.

در واحدهای بوقلمون مادر گوشتی بایستی برای هر ۵ عدد بوقلمون ماده، یک بوقلمون نر جهت بارور کردن و نطفه دار کردن تخم بوقلمون ها در نظر گرفت. به دلیل وزن بالای بوقلمون های مادر گوشتی، در صورت جفت گیری طبیعی، احتمال نطفه دار شدن تخم ها به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. بدین منظور در واحدهای مدرن بوقلمون مادر گوشتی، با تلقیح مصنوعی، تخم ها باور میشوند. بدین صورت که در بازه های زمانی مشخص، از بوقلمون های نر، اسپرم گیری شده و با تجهیزات مخصوص تلقیح به بوقلمون های ماده تزریق میشود.

نژاد های مختلف بوقلمون در یک سال از ۵۰ تا ۱۲۰ عدد تخم می گذارند اما هنگام جوجه در آوری هر بوقلمون ماده می تواند بر روی۲۰ تا ۳۰ تخم خوابیده و آن ها را هچ کند. در واحدهای بوقلمون مادر گوشتی ، با جمع آوری روزانه تخم ها از خوابیدن بوقلمون ماده بر روی تخم ها جلوگیری میکنند تا بوقلمون ها، تخم های بیشتری تولید کنند. لازم به توضیح است که تخم های جمع آوری شده به واحدهای جوجه کشی ارسال شده و در آنجا به جوجه بوقلمون تبدیل میشوند.

مدت جوجه در آوری در بوقلمون ۲۸ روز است. معمولاً جوجه ها از روز ۲۷ شروع به نوک زدن و در آمدن از تخم می نمایند. انتخاب بوقلمون مولد معمولاً در سن ۱۶ تا ۱۸ هفتگی انجام شده و پرندگان سالم و خوش بنیه انتخاب می گردند. از صفات مهم مورد نظر، سینه پر، پاهای استوار و صاف، استخوان پشت راست، رشد مناسب، پا های سالم و قدرت راه رفتن خوب می باشد.

قبل از شروع تخم گذاری، باید لانه های تخم گذاری آماده شوند تا پرندگان ماده به آن ها عادت کنند. یک لانه برای ۵ پرنده کافی است. لانه ها را باید در مکان های با نور ملایم، اما نه به طورکامل تاریک قرار داد. نقاط تاریک باعث جذب پرندگان و تشویق کرچی آن ها می شود. لانه های آزاد برای گله های کوچک مناسب هستند. لانه های تله ای برای گله های اصلاحی مناسب ترند. علاوه بر این لانه های نیمه تله ای نیز وجود دارند این لانه به یک پرنده ماده اجازه می دهد به لانه وارد شود. وقتی که بوقلمون ماده وارد شد، درب لانه بسته شده و دیگر پرندگان نمی توانند وارد شوند.لانه ها باید ۶۰ ساتنتی متر ارتفاع، ۴۵ سانتی متر عرض و ۶۰ سانتی متر عمق داشته باشند. نصب سایبان بر روی لانه ها از نزولات طبیعی مانند بارن و برف جلوگیری می کند. لانه ها می توانند مستقیماً بر روی زمین قرار گرفته ولی نباید در نقاط  پایین و گود قرار گیرند. از تراشه چوب، کاه خرد شده و پوسته برنج برای پوشش کف آشیانه می توان استفاده کرد.

دوهفته قبل از آغاز تخم گذاری، باید چیره تخم گذاری به بوقلمون ماده داده شود. به منظور تشکیل پوسته تخم، ماده های تخم گذار باید به مقدار کافی کلسیم دریافت نمایند. استفاده بیش از حد غلات در مقایسه با کنسانتره مصرفی باعث کاهش تولید تخم و جوجه در آوری می گردد. پوسته صدف می تواند به طور آزاد در اختیار ماده ها قرار گیرد تا کلسیم مورد نیاز آن ها تامین گردد. در دوران استراحت یا در طول زمستان، ماده ها توسط جیره نگهداری تغذیه می شوند. این جیره در مقایسه با جیره تولید از نظر میزان پروتئین و کلسیم ضعیف تر است.

بوقلمون ها نیز مانند سایر پرندگان به طول دوره روشنایی حساس بوده و تولید تخم آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. در زمستان، پولت های ماده مولد باید طوری پرورش یابند که در پاییز در سن شانزده هفتگی یا جوان تر باشند، به این ترتیب زمانی که پرندگان به دوران بلوغ می رسند با روز های کوتاه مواجه خواهند شد. سن مناسب برای تحریک نوری حدوداً ۲۸ هفتگی و برای پرنده های سویه سنگین در ۵۲ هفتگی است.

اگر ماده ها در طول زمستان یا اوایل بهار به این سن برسند، زمانی وارد دوره تولید تخم می شوند که به بلوغ فیزیکی خوبی رسیده اند. (در غیر این صورت، تولیدتخم های کوچک در گله افزایش می یابد). هر چند ۱۲ ساعت روشنایی در طول روز برای تحریک بوقلمون های ماده کافی است، ولی توصیه می شود در ابتدا از ۱۴ تا ۱۸ ساعت روشنایی در روز برای تحریک مناسب تولید تخم نطفه داراستفاده شود. بنابراین طول روز بایستی کمی از طول روز معمولی بیشتر باشد. هدف این کار به حداکثر رساندن تحریک نوری ، به حداقل رساندن کاهش ضریب تحریک پذیری پرندگان است.

پس از هر دوره تخم گذاری پرندگان به یک دوره ۱۲ هفتگی برای استراحت نیاز دارند. دراین مدت دستگاه تولید مثل تحلیل رفته و بوقلمون های ماده پر ریزی کرده و برای بهار آینده برای تولید تخم آماده می شوند. کوتاه شدن طول روز باعث کاهش تخم گذاری پرندگان شده و آن ها را به سمت دوره استراحت نزدیک می کند. لذا در زمستان که طول روز کوتاه تر است، زمان استراحت پرنده ها فرا می رسد.

خلاصه طرح توجیهی بوقلمون مادر گوشتی

حداقل ظرفیت پیشنهادی جهت احداث یک واحد بوقلمون مادر گوشتی ۳۰۰۰ قطعه میباشد که برای این اینکار به حداقل ۲۰۰۰ مترمربع زمین نیاز خواهید داشت که بایستی ۱۰۰۰ مترمربع از آن را به سالن پرورش بوقلمون مادر گوشتی اختصاص دهید.

در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت ها در خصوص حجم سرمایه گذاری، نمیتوان اظهار نظر قطعی انجام داد و لیکن با در نظر گرفتن موارد غیرمترقبه و پیش بینی نشده، در حدود ۵۰ میلیارد ریال برای یک چنین پروژه ای، منطقی خواهد بود.

سود خالص سالانه ۱۲ الی ۱۶ میلیارد ریال هم سود مورد انتظار از احداث واحد بوقلمون مادر گوشتی با ۳۰۰۰ قطعه مولد است که با در نظر گرفتن تلفات و با لحاظ کردن بیشترین میزان هزینه ها بدست آمده که با مدیریت صحیح و کاهش هزینه ها طبیعتا سودآوردی طرح نیز افزایش خواهد یافت.

 

در صورتیکه به احداث یک واحد بوقلمون مادر گوشتی علاقمند هستید یا نیاز به یک طرح امکان سنجی در این زمینه دارید، با ما تماس بگیرید. در ادامه فهرست مطالب طرح های امکانسنجی که شامل ۴ فصل میباشد، تقدیم حضور میگردد:

فهرست مطالب طرحهای امکان سنجی

خلاصه طرح: فصل اول       

سابقه متقاضی تسهیلات

۱- مشخصات متقاضی تسهیلات

۲- سرمایه و سهامداران

۳- اعضای هیات مدیره

۴- مجوزهای فعالیت شرکت

۵- بررسی توانمندی متقاضی

فصل دوم: مطالعات بازار    

۱- مقدمه

۲- معرفی محصول طرح

۲-۱- معرفی کد آیسیک محصول (ISIC)

۲-۲- مشخصات، ویژگی ها و تعاریف علمی و تخصصی

۲-۳- کاربردهای محصول

۲-۴- معرفی محصول جایگزین

۲-۵- جایگاه محصول

۲-۶- کد تعرفه گمرکی

۳- محل اجرای طرح

۴- مواد اولیه

۵- قیمت فروش محصول

۶- بررسی عرضه

۶-۱- تولید داخلی

۶-۲- واردات

۶-۳- کل عرضه

۷- پیش بینی امکانات عرضه در آینده

۸- تقاضا

۸-۱- صادرات

۸-۲- تقاضای داخلی

۹- پیش بینی تقاضا

۹-۱- پیش بینی صادرات

۹-۲- پیش بینی تقاضای داخلی

۹-۳- پیش بینی تقاضای کل

۱۰- تحلیل موازنه پیش بینی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا

۱۱- نتیجه گیری بررسی بازار

۱۲- نتایج اقتصادی طرح

فصل سوم: مطالعات فنی   

۱- هدف از اجرای طرح

۲- مشخصات محصول طرح

۳- ظرفیت طرح

۴- فرآیند تولید

۵- مشخصات دانش فنی تولید

۶- پیش بینی تولید و فروش

۷- گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه

۸- هزینه های سرمایه‌گذاری طرح

۸-۱- زمین

۸-۲- محوطه سازی و ساختمان

۸-۳- ماشین آلات

۸-۴- تأسیسات

۸-۵- وسایط نقلیه

۸-۶- تجهیزات اداری و آزمایشگاهی

۸-۷- متفرقه و پیش بینی نشده

۸-۸- هزینههای قبل از بهره‌برداری

۸-۹- سرمایه در گردش

۹- زمانبندی اجرا

۱۰- هزینه های تولید

۱۰-۱- مواد اولیه

۱۰-۲- حقوق و دستمزد نیروی انسانی

۱۰-۳- انرژی

۱۰-۴- تعمیر و نگهداری

۱۰-۵- هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده

۱۰-۶- هزینه های اجاره

۱۰-۷- هزینه بیمه دارایی ها

۱۰-۸- استهلاک

۱۰-۹- هزینه مالی

۱۰-۱۰- ساختار هزینه های ثابت و متغیر

فصل چهارم: مطالعات مالی               

۱- خلاصه پیش بینی های مالی

۲-پیش بینی فروش

۳- هزینه های طرح و نحوه تأمین منابع مالی

۴- هزینه سرمایه در گردش

۵- مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی

۶- بازپرداخت تسهیلات

۷- گردش وجوه نقد

۸- وجوه نقد تنزیل شده

۹- تحلیل حساسیت IRR

۱۰- جدول سود و زیان

۱۱- تحلیل سربسر

۱۲- جدول پیش بینی تراز نامه

۱۳- نتیجه و پیشنهاد

پیوست: گزارش نرم افزار کامفار