طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن (مطالعات بازار، فنی و مالی با نرم افزار کامفار)

طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن که در ادامه قابل دریافت میباشد، در آبان ماه ۱۳۹۷ تدوین شده است و شامل مطالعات بازار، فنی و مالی بوده و یک گزارش کامل میباشد که قابل ارائه به تمامی سازمانها و ارگانها و حتی قابل ارائه به بانکها جهت اخذ تسهیلات بانکی میباشد؛ البته همانطور که ذکر گردید، این گزارش در در آبان ماه سال ۱۳۹۷ تهیه شده است و بایستی تمامی هزینه ها و جداول ارائه شده در طرح، مطابق مبالغ زمانی که میخواهید آن را به سازمان متبوعه ارائه بفرمائید، بروزرسانی شود.

بازیافت پلی اتیلن با توجه به اینکه پلی اتیلن یکی از پرمصرفترین پلاستیکها در صنعت بسته بندی می باشد و بالطبع ضایعات با حجم بالایی نیز ازاین ماده تولید خواهد شد، جهت جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست امری ضروری است ولی جالب است بدانید که سود بالایی در صنعت بازیافت پلی اتیلن وجود دارد که با احداث واحد بازیافت پلی اتیلن، میتوان بدان دست یافت.

بازیافت هر محصولی همراه با ارزش افزوده بالا می‌باشد و بازیافت پلی اتیلن نیز از این مسئله مستثنی نبوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار می‌‌باشد. با توجه به اینکه پلاستیک دفع نمی‌گردد و سوزاندن آن برای محیط زیست مشکلات زیادی ایجاد می‌نماید، لذا ایجاد شرکت‌های بازیافت پلاستیک می‌تواند کمک شایانی در حل این مشکل محیط زیست نماید.

یکی از رو به گسترش ترین و مهمترین بخش های صنعت پلاستیک ،بخش بازیافت ضایعات پلاستیک به گرانول های قابل استفاده مجدد برای سایرتولید کنندگان می باشد، چرا که مواد اولیه این صنعت یعنی پلاستیک های فرسوده و دپو شده به فراوانی در ایران یافت می شوند و سالیانه چندین هزار تن به حجم آنها اضافه می گردد. همچنین محصول تولید شده این ماشین آلات، پودر لاستیک و گرانول لاستیک استاندارد، ماده اولیه صنایع بسیاری مانند تولید انواع کف پوش ها، انواع تقویت کننده ها و جایگزین در رنگها، آسفالت، بتن، همچنین به عنوان سوخت اصلی کوره، ماده اولیه لاستیک سازی و … می باشد و کاربرد بسیار در داخل و خارج از کشور دارد.

گرانولهای پلاستیک به شکل دانه یا گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاههای مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل میشوند.

سیستم ماشینهای شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) بگونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکلهای ورقه ای یا گوشه های تیز هستند نمیتوانند براحتی در قیفهای ورودی این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرن و البته زمان میکس شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند.

لذا مصرف کنندگان مواد بازیافتی ترجیح میدهند که مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو بصورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد. همچنین پتانسیل مصرف گرانول بازیافتی در صنایع متنوعی وجود دارد و  بازار مناسبی هم برای آنها پیش بینی می‌شود.

مهمترین موارد کاربرد گرانول پلی اتیلن بازیافت شده، تولید کیسه های نایلونی ای میباشد که مصارف آنها برای بسته بندی خوراکی نباشد مثل کیسه های زباله.

سایر موارد مصرف عبارتند از:

صنایع تولید لاستیک و پلاستیک:

فوم‌های قابل انعطاف، پوشش استخرها، تسمه نوار نقاله

صنایع خودروسازی:

تولید تایر، روکش‌کاری تایر، کفپوش و گلگیر خودروها، نوار دور درب و شیشه خودروها، انواع واشر، سیستم‌های ترمز اصطکاکی، سپرهای ضربه‌گیر خودرو.

صنایع دریایی:

ضربه‌گیرهای اسکله و لنگرگاه‌ها، شناور دریایی، کفپوش‌های غیر لغزنده.

ورزش:

پوشش زمین‌های ورزشی دومیدانی، گلف و تنیس، میادین اسب دوانی.

دامداری، کشاورزی و آبرسانی:

سیستم‌های آبرسانی کشاورزی و شلنگ‌های لاستیکی، گلدان‌های لاستیکی، ظروف تغذیه دام، انواع فنس‌های محوطه سیلوهای حبوبات و استفاده از کفپوش‌های لاستیکی با مجرای تعبیه هوا که آب در آن نفوذ کند.

فرآیند بازیافت پلی اتیلن

به  طور کلی ۳ روش بازیافت پلی اتیلن و البته به طور کلی برای بازیافت پلیمرها وجود دارد:

۱- بازیافت مکانیکی

۲-  بازیافت  شیمیایی

۳-    بازیافت انرژی

لازم به یادآوری است که قبل از فرایند هر نوع  فرایند بازیافت می بایست ضایعات جمع آوری,  تفکیک و یا جداسازی شوند. عملیات جداسازی در بازیافت بسیار مهم است. زیرا اگر جداسازی به خوبی انجام نشود محصولات بازیافتی کیفیت بالایی نخواهند داشت.

 بازیافت  مکانیکی :

متداولترین روش بازیافت، بازیافت مکانیکی است که در ایران و سراسر دنیا استفاده می شود. بازیافت مکانیکی شامل فرایندی است که طی آن ضایعات پلیمری به روشهای مکانیکی نظیر خردکردن، شستن، آبگیری، خشک کردن، ذوب کردن و شکل دهی بازیافت می گردند بدون اینکه ماهیت آن ها تغییر یابد و به ماده جدیدی تبدیل گردند.

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، سیستم ماشینهای شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) بگونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها به شکل گرانول یا ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

 

خط تولید گرانول به دو روش عمل میکنند:

روش اول: خطوط تولید گرانول رشته ای

تولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی بشکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در آمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت میشوند و پس از تکه تکه شدن خشک میشوند

این روش ساده بوده اما گرانولهای تولید شده با آن شباهتی به گرانولهای مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست. خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع میشود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.

روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیکهای خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخهای ریزی خارج میشود و به همان شکل مذاب بوسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش میخورد. و همزمان بوسیله ی یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک میشود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانولها که سنگین ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج میشود.

بارگیری

برای ذخیره اولیه ضایعات مختلف در صورت پرس و بسته بندی وزن آنها کاهش یافته و راحت تر حمل می شوند. سپس از طریق بالابر به روی تسمه نقاله منتقل می شوند.

تفکیک اولیه

تفکیک اولیه از نظر رنگ و مخلوط بودن با سایر پلاستیکها روی تسمه نقاله ای  که مواد را به طرف آسیاب هدایت می کند می تواند توسط نیروی انسانی انجام شود.البته این کار می تواند توسط یک دستگاه جداسازی نوری نیز انجام شود. در ظرفیت های پایین  برای کاهش هزینه بهتر است از نیروی انسانی استفاده کرد.

خرد کردن اولیه

حجم بالای ضایعات موجب می شود که برای سرعت بیشتر فرایند ابتدا در یک شرودر اولیه تکه تکه شوند و سپس در درون آسیابی به اندازه کوچکتر خرد شوند. عمر تیغه های آسیاب هم توسط این عمل بیشتر می شود و استهلاک آن کمتر می گردد.

در دستگاه خردکن توسط دیواره های جانبی مواد آنقدر در دستگاه می مانند تا توسط تیغه ها خرد شده و به اندازه مطلوبی برسد. این اندازه متناسب با اندازه حفره های ورق مشبکی  است که که در انتهای آن تعبیه شده است.

تیغه ها توسط شفتی حرکت داده می شوند. یک ردیف  تیغه های ثابت و ساکن متصل به دستگاه وجود دارند که روبروی آن تیغه های متحرک قرار گرفته است. مواد ورودی از طریق قیف آسیاب بین این دو تیغه ریخته می شوند و چون جای فرار ندارند بتدریج خرد می شوند.

خرد کردن بیشتر

در ظرفیت های بالاتر ابتدا در یک شردر اولیه خردایش صورت می گیرد . مواد آنقدر در دستگاه می ماند تا توسط تیغه ها خرد شده و به اندازه مطلوبی برسد. این اندازه متناسب با اندازه حفره های ورق مشبکی  است که در انتهای آن تعبیه شده است. پس از آن در آسیاب خرد شده و به اندازه مش ۱۲- ۱۶برسد.این دستگاه نیز مانند دستگاه خرد کن اولیه دارای یک ردیف تیغه های ثابت و متحرک می باشد.

پیش شستشو

در برخی از خطوط  بازیافت قبل از مرحله خردکردن اولیه و ثانویه ضایعات پلاستیک بصورت سطحی شستشو داده می شوند این مرحله را شستشوی اولیه می گویند.این شستشو گرد و غبار شن و ماسه و سایر آلودگی ها را تا اندازه ای پاک می کند . حتی  در هنگام آسیاب  کردن  نیز معمولا ضایعات با آب آسیاب می شود والبته در برخی کشورها نظیر ایالات متحده آسیاب کردن بصورت خشک انجام میشود. پس از خردایش اولیه وارد دستگاه تانک غوطه وری می شوند (Float tank). این دستگاه علاوه بر شستشوی ضایعات آنها را بر اساس دانسیته را نیز جداسازی می کنند. معمولاً پلی الفین ها به دلیل اینکه دانسیته کمتری از آب دارند روی تانک غوطه وری قرار می گیرند و پلی وینیل کلراید(PVC) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) زیر آب قرار می گیرند.

پلاستیک های روی آبی (اصطلاحی که به دلیل دانسیته کمتر از آب اطلاق می شود) بوسیله پاروهایی که روی آب حرکت می کنند از سایر پلاستیکهای دیگر جدا می شوند و به واحد بازیافت منتقل می گردند.

شستشو با سایش FRICTION Washing

در برخی از خطوط پیشرفته این مرحله وجود دارد و در حقیقت برای تمیزی بیشتر پلاستیکهای خرد شده می باشد . این مرحله پس از تانک غوطه وری می باشد. در این مرحله مواد وارد محفظه لوله ای مانندی شده که شفتی در درون آن حرکت می کند و توسط عمل سایشی ضایعات به بدنه آنها را می ساید.برای خروج آب نیز توری هایی در قسمت زیرین آنها قرار گرفته است .

خشک کن مکانیکی

در خشک کن مکانیکی که با نیروی گریز از مرکز پلاستیکها در محفظه بسته ای با سرعت بالا می چرخند و تا ۹۰% از آب گرفته می شود. برخی از سانتری فیوژها علاوه بر آبگیری جداسازی هم انجام می دهند مواد با دانسیته بیشتر به محیط دیواره منتقل می گردند و مواد با  دانسیته کمتر روی آب شناور میشوند دو پیچ همجهت مواد سبک و سنگین را به  جهت مخالف مخروط انتهایی سانتریفیوژ حرکت می دهند و آبگیری می کنند.

خشک کن حراراتی

موادی که بصورت مکانیکی آبگیری شده اند به سیکلونی برای خشک کردن حرارتی دمیده می شوند.

پس از مدتی مخلوط  ذرات پلاستیک با هوای گرم مخلوط شده و پس از آن به سیلوی ذخیره فرستاده میشود. در فرایند آبگیری حرارتی مقدار رطوبت باقی مانده به کمتر از ۱% کاهش می یابد.

کندر سازی

بطری ها و ظروف پلاستیکی به استثنای فیلم سریعا تبدیل به گرانول می شوند ولی فیلمها به دلیل دانسیته کمتر ابتدا به کندر و سپس به گرانول تبدیل می شوند.در کندر ساز که مجهز به یک همزن می باشد ضایعات خشک شده فیلم فشرده می شوند تا راحت تر به گرانول تبدیل شوند در دستگاههای پیشرفته امروزی کندر ساز و گرانول ساز در یک دستگاه قرار گرفته است و این سرعت عملیات را افزایش داده و در انرژی و نیروی انسانی صرفه جویی می گردد.

گرانول سازی مجدد

گرانول سازی مجدد در اکسترودرهای تک پیچه و دو پیچه صورت می گیرد. طبق درخواست مشتری اگر مواد افزودنی نظیر پایدارکنندهها ,کمک فرایند ها و مواد رنگ زا می بایست به آن اضافه گردد از دو پیچه باید استفاده شود یک تعویض کننده توری انتهایی نیز برای جدا کردن ذرات جامد استفاده می گردد.گاز گیرهایی  الزامی است.گرانولها بوسیله سیستم برش گراونول می شوند و سپس توسط آب سرد می شوند.

شما میتوانید طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن  که در آبان ماه سال ۱۳۹۷ تهیه شده است را  در ۶۷ صفحه و در قالب pdf  با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و در قالب فایل word با قیمت ۵۰۰ هزار تومان از لینک زیر دریافت کنید و درصورت نیاز به ویرایش و به روزرسانی طرح با ما تماس بگیرید تا تیم مهندسی شرکت طرح توجیهی فوق را منطبق بر خواسته های شما تهیه نماید.

(در صورت نداشتن آدرس ایمیل، هنگام خرید، میتوانید از آدرس ایمیل mehman@tajhizpro.ir استفاده نمایید)

لینک دانلود فایل pdf طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

لینک دانلود فایل word طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

تماس با پترو تجهیز ایرانیان

طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن ارائه شده شامل بخش های زیر میباشد:

فصل اول : مطالعات بازار طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۱-  مقدمه

۲-  معرفی محصول طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۲- ۱-  معرفی کد آیسیک محصول (ISIC)

۲- ۲-  مشخصات، ویژگی ها و تعاریف علمی و تخصصی

۲- ۳-  کاربردهای محصول

۲- ۴-  معرفی محصول جایگزین

۲- ۵-  جایگاه محصول

۲- ۶-  کد تعرفه گمرکی

۳-  محل اجرای طرح

۴-  مواد اولیه

۵-  قیمت فروش محصول

۶-  بررسی عرضه

۶- ۱-  تولید داخلی

۶- ۲-  واردات

۶- ۳-  کل عرضه

۷-  پیش‌بینی امکانات عرضه در آینده

۸-  تقاضا

۸- ۱-  صادرات

۸- ۲-  تقاضای داخلی

۹-  پیش‌بینی تقاضا

۹- ۱-  پیش بینی صادرات

۹- ۲-  پیش بینی تقاضای داخلی

۹- ۳-  پیش بینی تقاضای کل

۱۰-  تحلیل موازنه پیش‌بینی امکانات عرضه و پیش‌بینی تقاضا

۱۱-  نتیجه گیری بررسی بازار طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

فصل دوم : مطالعات فنی طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۱-  هدف از اجرای طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۲-  مشخصات محصول طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۳-  ظرفیت طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۴-  فرآیند تولید

۵-  مشخصات دانش فنی تولید

۶-  پیش بینی تولید و فروش

۷-  هزینه های سرمایه‌گذاری طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۷- ۱-  زمین

۷- ۲-  محوطه سازی و ساختمان

۷- ۳-  ماشین آلات

۷- ۴-  تأسیسات

۷- ۵-  وسایط نقلیه

۷- ۶-  تجهیزات اداری و آزمایشگاهی

۷- ۷-  متفرقه و پیش بینی نشده

۷- ۸-  هزینه های قبل از بهره‌برداری

۷- ۹-  سرمایه در گردش

۸-  زمانبندی اجرا

۹-  هزینه های تولید

۹- ۱-  مواد اولیه

۹- ۲-  حقوق و دستمزد نیروی انسانی

۹- ۳-  انرژی

۹- ۴-  تعمیر و نگهداری

۹- ۵-  هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده

۹- ۶-  هزینه های اجاره

۹- ۷-  هزینه بیمه دارایی ها

۹- ۸-  استهلاک

۹- ۹-  هزینه مالی

۹- ۱۰-  ساختار هزینه های ثابت و متغیر

فصل سوم : مطالعات مالی طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

۱-  خلاصه پیش بینی‌های مالی

۲-  تحلیل حساسیت IRR

۳-  هزینه‌های طرح و نحوه تأمین منابع مالی

۴-  نتیجه و پیشنهاد

۵-  مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی

۶-  بازپرداخت تسهیلات

شما میتوانید طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن  که در آبان ماه سال ۱۳۹۷ تهیه شده است را  در ۶۷ صفحه و در قالب pdf  با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و در قالب فایل word با قیمت ۵۰۰ هزار تومان از لینک زیر دریافت کنید و درصورت نیاز به ویرایش و به روزرسانی طرح با ما تماس بگیرید تا تیم مهندسی شرکت طرح توجیهی فوق را منطبق بر خواسته های شما تهیه نماید.

(در صورت نداشتن آدرس ایمیل، هنگام خرید، میتوانید از آدرس ایمیل mehman@tajhizpro.ir استفاده نمایید)

لینک دانلود فایل pdf طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

لینک دانلود فایل word طرح توجیهی بازیافت پلی اتیلن

تماس با پترو تجهیز ایرانیان