آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI

آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI

نرم افزار HTRI که یکی از نرم افزارهای تکمیلی مجموعه Aspen می باشد، یکی از نرم افزارهای بسیار قدرتمند در زمینه طراحی و شبیه سازی مبدلهای حرارتی و کوره های حرارتی می باشد.

انواع مختلفی از مبدلها را میتوان توسط نرم افزار HTRI ، شبیه سازی یا طراحی کرد که در ادامه آورده شده است:

  • انواع مبدلهای حرارتی پوسته و لوله
  • انواع مبدلهای خنک کننده  با هوا که در واقع از هوا به عنوان سیال سرد در آن استفاده شده و به عنوان مبدلهای Air Cooler نیز شناخته میشوند.
  • مبدلهای حرارتی صفحه ای یا همان Exchanger Plate که از صفحات نازک فلزی برای تبادل حرارت بین سیال سرد و گرم استفاده می کند.
  • مبدل های صفحه ای مارپیچ یا حلزونی که از پیچاندن دو صفحه بلند موازی به شکل یک حلزون در می آید
  • کوره ها
  • اکونومایزرها (Economizer) که با استفاده از این مبدل، حرارت گازهای داغ خروجی از بویلر، برای گرم کردن آب تغذیه بویلر، استفاده می شود
  • و ……..

میتوان به جرات اظهار کرد که تقریبا تمامی انواع مبدلها را با نرم افزار HTRI میتوان شبیه سازی یا مدلسازی کرد و همانطور که پیشتر هم ذکر گردید، هدف از ارائه این مقاله، آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI ، میباشد و به همین جهت از معرفی تفصیلی مبدلها خودداری شده است که نیاز است در مقاله ای جداگانه به معرفی هریک از انواع مبدلها پرداخته شود.

پس از طراحی مبدل یا مدلسازی آن توسط نرم افزار HTRI، نتایجی که توسط نرم افزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت، بسیار کامل و جامع می باشد. به طور مثال، پس از اتمام طراحی توسط نرم افزار شما قادر خواهید بود که نقشه سه بعدی مبدل طراحی شده را نیز دریافت نمائید که به طور مثال در پروژه مورد نظر در این مقاله که یک مبدل پوسته و لوله جهت جهت تبدیل بخار اتانول به کندانس مورد استفاده قرار گرفته است، نقشه سه بعدی مبدل به شکل زیر بوده است:
آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI

علاوه بر نقشه سه بعدی، نقشه ابعادی مبدل نیز به شکل زیر ارائه میگردد:

آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI

سایر نتایج شامل موارد زیر می باشد:

  • جدول خلاصه نتایج محاسبات که اطلاعات بسیار مفیدی از قبیل ابعاد مبدل، سرعت سیال، ضرایب انتقال حرارت و … را در آن میتوان مشاهده کرد
  • خطاهای اجرای نرم افزار که در صورتیکه هرگونه ایرادی در شبیه سازی و طراحی داشته باشید را به شما گوشزد میکند تا بتوانید با اصلاح آنها به نتایج مطلوب دست پیدا کنید
  • نتایج تفصیلی در خصوص ابعاد و اندازه مبدل مانند اندازه و تعداد لوله ها، نحوه قرارگیری و چیدمان لوله ها در مبدل، ابعاد بافل ها، تعداد بافل ها، فاصله بافل ها از هم، ابعاد پوسته، نحوه قرارگیری نازل ها در مبدل، عملکرد حرارتی مبدل، افت فشار مبدل، ضرایب انتقال حرارت و بسیاری اطلاعات دیگر
  • Vibration Analysis که در صورتیکه طراحی به درستی انجام شود، در این بخش دچار ایراد نخواهید بود ولی اگر سرعت سیال بیش از حد استاندارد مجاز بوده باشد، شاهد خطا در این بخش خواهید بود.
  • TEMA Sheet که داده ها و نتایج خروجی در برگه های منطبق بر استاندارد TEMA نمایش داده میشوند
  • نقشه ها و داده های گرافیکی که چند نمونه از آن را در فوق ملاحظه فرمودید.

در ادامه یک نمونه آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI که به طور خاص در خصوص طراحی یک مبدل پوسته و لوله انجام شده است و شما میتوانید با پرداخت مبلغ ۹۹ هزار تومان، این فایل را از لینک زیر دریافت نمائید. مبدلی که در این پروژه مدنظر قرار داشته، یک مبدل پوسته و لوله است که برای تبدیل کردن بخار اتانول به کندانس مورد استفاده قرار گرفته است.

لینک دریافت آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI

(در صورت نداشتن آدرس ایمیل، هنگام خرید، میتوانید از آدرس ایمیل mehman@tajhizpro.ir استفاده نمایید)

در پوشه ای که پس از خرید فایل آموزش طراحی مبدل با نرم افزار HTRI در اختیار شما قرار خواهد گرفت، یک فایل پی دی اف و یک فایل اجرایی نرم افزار HTRI قرار داده شده است که قادر خواهید بود مرحله به مرحله، طراحی را انجام دهید و در نهایت، به نتیجه ای مطابق با فایل HTRI  اجرا شده توسط تیم مهندسی شرکت پتروتجهیز ایرانیان دست یابید. در صورتیکه با هر گونه مشکلی در انجام شبیه سازی مواجه شدید، میتوانید با کارشناسان شرکت پتروتجهیز ایرانیان تماس حاصل فرمائید.

لازم به توضیح است که در این گزارش، در خصوص آموزش طراحی مبدلها، صحبتی به میان نیامده است و فرض بر این است که شما با اصول طراحی مبدلهای حرارتی، آشنایی دارید و صرفا نحوه کار و اجرای نرم افزار آموزش داده شده است ولیکن در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و پشتیبانی در زمینه طراحی مبدلهای حرارتی نیز میتوانید از خدمات مشاوران شرکت پتروتجهیز ایرانیان  بهره مند شوید.

تماس با پترو تجهیز ایرانیان